Ellenwood Equestrian Center är ett ridcenter i Ellenwood. ett litet samhälle som ligger utanför Atlanta, Georgia i USA. EEC drivs av Lynn Marks som tillsammans med sina 2 barn Leah och Alex. Verksamheten grundades 1999 på 4 hektar mark och har sedan under åren vuxit till en fullskalig ridskola, lägeranläggning och dressyranläggning på 20 hektar och med 30-talet hästar.

Om uppdraget

När Atlanta, Georgia, USA stängde ned på grund av COVID-19 i mars 2020 var katastrofen ett faktum för Ellenwood Equestrian Center. En stor del av ridcentrets verksamhet är baserad på deras stora sommarlägerverksamhet för barn. Ägaren Lynn Marks stod nu inför ett scenario där hela verksamhetens existens stod på spel. Problemet var att 12 av de 34 hästarna som står på EEC är lektionshästar som måste få mat och tas hand om.

Ett stort antal supportrar för verksamheten hörde av sig och anmälde intresse att lämna donationer. Lynn stod handfallen, då hon inte hade någon som helst erfarenhet av hur man handhar och administrerar donationer. Det hade däremot vi på Anderberg Media och Gena Anderberg som kommer från Atlanta och som har jobbat i ett antal år med precis det mot en organisation i North Carolina, också i USA.

Vi beslutade vi oss för att sponsra EEC med en ny hemsida som presenterar verksamheten och som även innefattar en specialsektion med olika alternativ där man kan sponsra lektionshästarna. Vi hjälpte även till att vässa verksamhetens marknadsföring i sociala medier för att hjälpa dom att nå ut på ett så effektivt sätt som möjligt i den rådande situationen.

Hemsidan blev en enorm succé bland hästintresserade barn och ungdomar i Atlanta, som via hemsidan nu fick kunde se och läsa om hästarna på EEC. Detta ledde i sin tur i en lavinartad ökning av bokning av privatlektioner under hela sommaren, och inte minst EEC’s koncept “One-Time-Rider”, där man kan komma ut och provrida.

Privatlektioner var ju och är fortfarande dessutom ett perfekt koncept i Coronatider, och det är ännu en anledning till att verksamheten fått ett sådant enormt uppsving av endast hemsidan, att man knappt hunnit jobba med sociala medier.

Ett roligt minne från produktionen av hemsidan var när vi skulle samla in bildmaterial, och det enda som fanns var dåliga, lågupplösta tagna med mobiltelefon. Vi gjorde en sökning på nätet och hittade en kanadensisk fotograf som av någon anledning hade tagit sin dotter med jämnårig kompis till Ellenwood vid ett besök i Atlanta. Bilderna som låg i ett onlinegalleri var fantastiska och efter att ha jagat fotografen under nästan en månad fick vi kontakt med honom och ett glatt besked med godkännande att använda några av bilderna på nya hemsidan.

Vad vi gjort

  • Webbdesign och UX
  • Strategi och SEO
  • Social Media Marketing
  • Google