Facebook är 2022 fortfarande världens mest populära sociala medie med 1,9 miljarder dagligt aktiva användare. Facebooks egna annonseringsverktyg ger dig möjlighet att rikta ditt innehåll och annonser till specifika målgrupper du själv sätter upp för att generera leads.
Med Facebook får du även möjlighet att bygga relation med dina följare genom att ha regelbundna och engagerande inlägg för att skapa aktivitet.
Instagram har fortsatt att växa 2022 med med 2 miljarder aktiva användare per månad. Plattformen är baserad lika mycket på det visuella innehållet som det textbaserade.
Instagram ägs numera av Facebook och med det nya verktyget Meta Business Suite (MBS) kan man jobba parallellt med Facebook och Instagram när man skapar annonskampanjer och kampanjinlägg. MBS underlättar även när man vill hålla koll på statistik, budget med mera.
Pinterest är en av de mest använda plattformarna för företag, och har 2022 runt 470 miljoner aktiva månatliga användare. Pinterest är inte egentligen en plattform för sociala medier utan en sökmotor som kan hjälpa att driva trafik till webbshoppen/hemsidan.
Pinterest är särskilt bra för företag som är baserade på försäljning av produkter. En annan skillnad mellan denna plattform och andra är att innehållet lever mycket längre, vilket inte ställer samma krav på att man är aktiv regelbundet och uppdaterar innehållet i sitt flöde. Detta sätter dock mycket högre krav på kvalitén på materialet man lägger ut.
Linkedin ägs numera av Microsoft och har ökat med 12% senaste året till att 2022 ha runt 810 miljoner medlemmar. LinkedIn är en plattform där man effektivt kan bygga företagets varumärke, jobba med employer branding eller leadsgenerering.
Plattformen har även blivit populär i evenemangssammanhang, dels för annonsering för att få besökare och i rent marknadsföringssyfte. Detta tillsammans med möjlighet att skapa annonser och annonskampanjer gör Linkedin till en intressant aktör bland medieplattformarna.