Skip to main content

Sociala medier

Uppsättning, strategi, kampanjer och uppföljning

Att använda sociala medier i sin digitala marknadsföring är idag självklart för våra kunder. De sociala plattformarna är under ständig utveckling  och det gäller verkligen att hänga med i trenderna som kommer och går.

Att synas i sociala medier ställer idag i stort sett samma krav på innehållet som när man bygger hemsidor. Här gäller det att vara transparent, tydlig och att kunna definiera ditt varumärke och budskap.

Rätt strategi med rätt plattform

Vi hjälper dig att välja vilka plattformar att använda och att lägga upp en strategi. Du kan även få hjälp med att ta fram annonsmaterial samt att mäta och utvärdera resultat.

Vårt egna koncept sedan 2020

Vi har sedan  2020 utvecklat vårt egna koncept för Social Media Marketing (SoMe) som bygger på redaktionella inslag med både foto och film i annonskampanjer i kombination med storytelling och referens- och profilpresentationer.

Konceptet är väl beprövat på kunder i olika brancher och började ta riktig fart under 2022. Vi jobbar numera även löpande åt ett antal kunder med kontinuerliga utvärderingar med statistik och utfall. Målet är detsamma som alltid – att öka affärerna.

Vad vi gör

  • Uppsättning och strategi
  • Annonser och annonskampanjer
  • Mätning och utvärdering
  • Integrering med hemsida

Plattformar

  • Facebook
  • Instagram
  • Pinterest
  • LinkedIn
  • Youtube

Olika sociala kanaler

Facebook

Facebook är 2022 fortfarande världens mest populära sociala medie med 1,9 miljarder dagligt aktiva användare. Facebooks egna annonseringsverktyg ger dig möjlighet att rikta ditt innehåll och annonser till specifika målgrupper du själv sätter upp för att generera leads.

Med Facebook får du även möjlighet att bygga relation med dina följare genom att ha regelbundna och engagerande inlägg för att skapa aktivitet.

Instagram

Instagram har fortsatt att växa 2022 med med 2 miljarder aktiva användare per månad. Plattformen är baserad lika mycket på det visuella innehållet som det textbaserade.

Instagram ägs numera av Facebook och med det nya verktyget Meta Business Suite (MBS) kan man jobba parallellt med Facebook och Instagram när man skapar annonskampanjer och kampanjinlägg. MBS underlättar även när man vill hålla koll på statistik, budget med mera.

Pinterest

Pinterest är en av de mest använda plattformarna för företag, och har 2022 runt 470 miljoner aktiva månatliga användare. Pinterest är inte egentligen en plattform för sociala medier utan en sökmotor som kan hjälpa att driva trafik till webbshoppen/hemsidan.

Pinterest är särskilt bra för företag som är baserade på försäljning av produkter. En annan skillnad mellan denna plattform och andra är att innehållet lever mycket längre, vilket inte ställer samma krav på att man är aktiv regelbundet och uppdaterar innehållet i sitt flöde. Detta sätter dock mycket högre krav på kvalitén på materialet man lägger ut.

Linkedin

Linkedin ägs numera av Microsoft och har ökat med 12% senaste året till att 2022  ha runt 810 miljoner medlemmar. LinkedIn är en plattform där man effektivt kan bygga företagets varumärke, jobba med employer branding eller leadsgenerering.

Plattformen har även blivit populär i evenemangssammanhang, dels för annonsering för att få besökare och i rent marknadsföringssyfte. Detta tillsammans med möjlighet att skapa annonser och annonskampanjer gör Linkedin till en intressant aktör bland medieplattformarna.

Webbproduktion

Vi bygger även hemsidor och webbshoppar i WordPress och Woocommerce med våra egna verktyg.

Läs mer om vår webbproduktion