
Det är nu lite drygt 2 veckor sedan Nyköpingsföretaget LAB 360° gick ut och började marknadsföra ett COVID-19 snabbtestkit för intiellt in förbeställningar i första hand i väntan på att få testet. Testkittet kommer från Kina, där det har validerats på runt 600 personer. Snabbtestet är CE märkt av externt kontrollorgan, och har en träffsäkerhet på 91.61%.
Vi fick uppdraget att ta fram marknadsföringsmaterial och även strategi och en planering för kombination av Google-annonsering och sociala medier. Trots att vi jobbat i flera fall i motvind mot höga restriktioner när det gäller annonsering överlag på nätet för COVID-19, så lyckades vi nå ut i det enorma bruset på nätet.
Beställningsförfrågningar började rasa in för 1,5 vecka sedan och vi ser nu siffror som t.ex. en ökning på 1,200 % av genuina besökare på hemsidan. LAB 360° kunde i fredags den 3 april räkna in runt 2,000 förfrågningar. De flesta förfrågningarna kommer från Sverige, men vi har även fått förfrågningar från företag och organisationer utomlands.
Just nu väntar en separat validering av testet för Sverige, och som görs tillsammans med Linköpings Universitetssjukhus.